Wspomaganie rozwoju mowy 0
Wspomaganie rozwoju mowy

Każdy rodzic małego dziecka z niecierpliwością czeka na pojawienie się pierwszych słów. Proces nauki języka można (i trzeba!) wspomagać już od pierwszych dni życia dziecka.

  • Wspomaganie funkcji pokarmowych.

Pierwszy trening aparatu artykulacyjnego, rozpoczyna się podczas pierwszego spożywanego przez dziecko posiłku. Bardzo ważne jest, aby dziecko było karmione piersią, jeśli tylko jest to możliwe. Dziecko ssie sutek w nieco inny sposób, niż najlepiej dostosowany, "anatomiczny", gumowy smoczek. Ważne jest również poszerzanie diety dziecka w sposób świadomy. Nie należy blendować każdego spożywanego posiłku, jeśli dziecko ma już zęby i może rozpocząć naukę żucia.

Warto zwrócić uwagę na sposób podawania dziecku napojów. Niemowlę, które samodzielnie siedzi, może z powodzeniem rozpocząć naukę picia z kubeczka. Absolutnie zakazane są bidony z twardą plastikową końcówką, która wsuwa się między zęby. Mogą przyczyniać się do powstawania wad zgryzu, a w konsekwencji wad wymowy.

  • Prosty, zrozumiały przekaz.

Komunikaty, które kierujemy do dzieci, powinny być sformułowane w sposób zrozumiały dla małych odbiorców. Nie należy używać nadmiernych spieczeń, ani budować zbyt długich konstrukcji zdaniowych.

  • Kontakt wzrokowy

Zwracając się do dziecka należy dbać o nawiązanie kontaktu wzrokowego. Nawet gaworzące niemowlę chętnie wejdzie z nami w "rozmowę", jeśli będzie wiedziało, że mówimy do niego. Podczas takiej "pogawędki" z niemowlakiem, warto zostawić mu czas na odpowiedź, aby maluch uczył się naprzemienności wypowiedzi.

  • Czas i uwaga

Aby dziecko mówiło chętnie, trzeba obdarzyć je uwagą. Zbywanie malucha, który chce nam coś powiedzieć, może go w przyszłości zniechęcać do mówienia. Ważne, aby wzmacniać potrzebę komunikacji. Nagradzać malucha, który wypowiada pierwsze słowa, czy zdania, przynajmniej uśmiechem.

  • Nie wyręczać!

Nikt nie rozumie dziecka lepiej, niż jego mama. Ale to nie znaczy, że możecie porozumiewać się bez słów. Należy pozwolić dziecku zakomunikować swoje potrzeby, zanim się je wyręczy.

  • Bajeczki

Jedyne "bajeczki" z którymi maluch powinien mieć kontakt, to te, które zostaną mu przeczytane. Telewizor i tablet to sprzęty, które należy ograniczać do absolutnego minimum! Do listy sprzętów zakazanych powinny dołączyć "pseudoedukacyjne" zabawki, świecące i grające, które uczą szybkiej reakcji typu "wciskam guzik, gra melodia".

  • Kąpiel słowna

Czyli do dziecka należy mówić, mówić i jeszcze raz mówić. Tylko mając kontakt z językiem dziecko nauczy się nim posługiwać. Rozmowy z mamą, nie zastąpi żadna bajeczka w telewizji.

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl